Ekspresja. Lwowska rzeźba rokokowa - projekt wystawy w Zamku Królewskim na Wawelu (Państwowe Zbiory Sztuki)

General information

Item
Artistic achievement
Category of item
Art type
Project Arts
Category
Exhibition exposition
No. of inventory (identifier of original)
Contributor
Exhibition coauthors
Exhibtion curator
Resource
Organisational unit
Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie
Wydział Architektury Wnętrz
Discipline
sztuki plastyczne i konserwacja dzieł sztuki
Name of institution / organisation
Co-organising institution
Exhibition place
Date of issue
2023
Technique
Dimensions (value + unit)
Open access
Yes
Source

Characteristics

Characteristics
Koncepcja aranżacji wystawy, projekt wykonawczy, projekt i skład grafiki wystawienniczej, nadzór autorski nad realizacją. Badacz twórczości Pinsla i wieloletni dyrektor Zamku Królewskiego na Wawelu prof. Jan Ostrowski określa artystę jako prawnuka artystycznego Wita Stwosza i najwybitniejszego rzeźbiarza w sztuce polskiej pomiędzy Stwoszem a Dunikowskim. Oś wystawy – merytoryczną oraz formalną – stanowią polichromowane i złocone rzeźby z okresu 1750-1761 (ofiara Abrahama, Samson rozdzierający paszczę lwu, Matka Boska ze wspierającą ją konsolą ornamentalną, św. Jan, aniołowie na cokołach, Chrystus ), pochodzące z kościoła parafialnego w Hodowicy pod Lwowem a od lat 90. eksponowane w Muzeum Johanna Georga Pinsla w dawnym kościele klarysek we Lwowie. Dzieła były również prezentowane min. w paryskim Luwrze i Pałacu Zimowym w Wiedniu. Klasa zabytków i ich cechy fizyczne determinują najwyższy stopień skomplikowania projektu ekspozycji i zabezpieczenia obiektów. Założeniem prezentacji zrealizowanej w dwóch salach wystaw czasowych, na niewiele ponad 100 m2, było nawiązanie do pierwotnej kompozycji ołtarza. Trójkątny układ z dominującą figurą Chrystusa i grupami Abrahama i Samsona w trzech wierzchołkach zmieszczono w 5.9 m wysokości pomieszczenia. Dynamiczną formę dzieł oraz blask złoceń i polichromii podkreśla aranżacja: neutralne tło z matowego aksamitu pokrywające ściany obu sal oraz wszystkie podesty i ekspozytory. Jedyny wyjątek stanowi wielkoformatowe powiększenie monochromatycznego zdjęcia pokazującego dramatyczny, współczesny widok kościoła jako ruiny – tło ekspozycji zachowanych elementów hodowickiej ambony. Podesty i cokoły na których prezentowano obiekty wykorzystano również, aby dyskretnie podświetlić od tyłu podpisy drukowane na półprzeźroczystym nośniku, co pozwoliło uzyskać czytelność tekstów w sytuacji wydobycia światłem samych dzieł. Efekt dopełniało zmienne oświetlenie. Zaprogramowano paletę scen świetlnych, które wydobywały z ciemności poszczególne figury i grupy ołtarzowe, żeby na koniec pokazać całą kompozycję. Patronat MKiDN. Partnerzy: Lwowska Narodowa Galeria Sztuki, IHS UJ. Kuratorki: Agata Dworzak, Joanna Pałka Kierownik projektu: Joanna Kazubowska Aranżacja: Łukasz Sarnat Realizacja projektu: zespół pod kierunkiem Andrzeja Głowacza

Keywords

item.subject.en
exhibition design
interior design
interior architecture
Wawel
Thumbnail Image