Konserwacja sześciu alabastrowych rzeźb przedstawiających Chrystusa i apostołów z Klasztoru Ojców Dominikanów w Krakowie
Konserwacja sześciu alabastrowych rzeźb przedstawiających Chrystusa i apostołów z Klasztoru Ojców Dominikanów w Krakowie
General information
Item
Artistic achievement
Category of item
Art type
Conservatorship Arts
Category
Conservatorship and renovation sculpture
No. of inventory (identifier of original)
Contributor
Exhibition coauthors
Exhibtion curator
Resource
Organisational unit
Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie
Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki
Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki
Discipline
sztuki plastyczne i konserwacja dzieł sztuki
Name of institution / organisation
Co-organising institution
Exhibition place
Date of issue
2021
Technique
Dimensions (value + unit)
Open access
Yes
Source
Characteristics
Characteristics
Prace badawcze, konserwatorskie, program prac i dokumentacja były poświęcone grupie rzeźb alabastrowych, zidentyfikowanych w 2019 r. jako pochodzące z niderlandzkiego warsztatu ok. 1460 r. i prezentujące światową klasę artystyczną. Klasztor przekazał rzeźby do badań i konserwacji, których celem było rozpoznanie technologii i historii przekształceń oraz konserwacja i restauracja. Odkrycia dokonane podczas prac są przełomowe zarówno w dziedzinie konserwacji jak i historii sztuki. Wstępne prace zostały zaprezentowane na konferencji E-RIHS.PL. Dokumentacja jest w posiadaniu Klasztoru i WUOZ.
Grupa alabastrowych rzeźb Chrystusa i apostołów z Klasztoru Ojców Dominikanów jest zespołem dzieł o wyjątkowej w skali światowej klasie artystycznej. Rzeźby powstały najpewniej w niderlandzkim warsztacie rzeźbiarskim około roku 1460 z przeznaczeniem do oprawy artystycznej ołtarza św. Piotra Męczennika na lektorium w kościele Trójcy Świętej w Krakowie, gdzie towarzyszyły figurze Madonny z Dzieciątkiem zachowanej obecnie w katedrze w Przemyślu. W okresie nowożytnym rzeźby zostały wyjęte z pierwotnego miejsca w ołtarzu, były przemieszczane w obrębie klasztoru, a ich historia – zapomniana. W roku 2019 w trakcie prac nad projektem badawczym Narodowego Centrum Nauki 2014/15/b/hs2/03071, "Architektura i wyposażenie zespołu klasztornego dominikanów w Krakowie od 1. połowy XIII wieku do czasów współczesnych" Krzysztof Czyżewski, Marcin Szyma i Marek Walczak „odkryli” je na nowo przyglądając się wnikliwie wyposażeniu kościoła św. Idziego, gdzie od lat 80. wieku XX były umieszczone wysoko na stallach ukryte w mroku niewielkiego wnętrza pod warstwami zniekształcających przemalowań. Rzeźby zostały przeniesione do Muzeum Polskich Dominikanów, stanowiąc jeden z najcenniejszych pod względem artystycznym elementów zbiorów. Prace konserwatorskie poprzedzone wstępnymi badaniami technologicznymi i badaniami nad bezpieczeństwem metod oczyszczania alabastru były prowadzone w konsultacji z szeregiem naukowców z dziedzin historii sztuki, konserwacji czy geologii, w Polsce, Niemczech, Francji i Stanach Zjednoczonych. Działania przyniosły przełomowe odkrycia zarówno w dziedzinie konserwacji jak i historii sztuki i pozwalają zaprezentować dzieła w nowym świetle, akcentując ważną rolę kulturotwórczą, jaką Kraków pełnił na mapie XV-wiecznej Europy. Ponadto wyniki badań okazały się bardzo cenne dla badaczy zespołu dziewięciu podobnych niderlandzkich rzeźb alabastrowych z tego samego warsztatu zachowanych w zbiorach Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku.
Keywords
item.subject.en
alabaster
Dominican monastery in Krakow
Netherlands
15th c.
Dominican monastery in Krakow
Netherlands
15th c.
Views
Acquisition Date22.07.2025
Downloads
Acquisition Date22.07.2025